oldal_2 Img

A történet Liszonyi Imre Főmérnök Úr visszaemlékezése alapján:

"A század elején a gépkocsiforgalom erőteljes növekedése szükségessé tette, az addig használatos vizes makadám és kőburkolatok fejlesztését, cseréjét, simább, pormentesebb és időállóbb burkolatra a főváros területén..."

1909-ben ezen célok megvalósítása érdekében a Székesfőváros előljárósága létrehozta a Székesfővárosi és Bitumenező telepet, melynek első székhelye az Aréna úton volt. Az útépítési tevékenység fokozása miatt 1926-ban új, korszerűbb szervezet jött létre a X. kerület Bihari út 4. alatt. Itt mármegvalósult az akkor korszerű, nagyüzemi színtű öntöttaszfalt gyártás: 3-5 tonnás kazánokban, valamint egy ALFELDER tipusú hengereltaszfalt gyártó gépben. Ekkor indult meg az útburkolatok útépítése pormentes burkolatokra.

1934-től Székesfővárosi Útügyi intézet, majd 1949-től Fővárosi Úépítő Vállalat-ként 8000 tonna aszfaltot gyártott ez a keverő telep.

1962-ben Fővárosi Út-Vasút építő Vállalatként villamospálya építési feladatokkal bővült a tevékenység. A légszennyezettségi problémák miatt ekkor Csepel Szabadkikötő területére kellett kihelyezni a hengereltaszfalt gyártást. 1968-tól Fővárosi Út-és Közműépítő Vállatként újjáalakultak a meglévő telepek.

1970-től komoly színtű változás történt az aszfalt gyártásban: WIBAU tipusú 30 tonna/óra teljesítményű öntöttaszfalt gyártó gép került átadásra. Ekkor már az un. masztikátor sorok fokozatosan lebontásra kerültek.

1978-ban a Fővárosi Köztisztasági Hivatal, és a Fővárosi Út-és Közműépítő Vállalat egyesítéséből alakult meg a mai Közterület-Fenntartó Vállalat. Az új szervezet mégnagyobb igényekkel jelentkezett az aszfaltgyártás során ezért 1977-ben a XVIII. kerületben a Lőrinci úton (ma Ipacsfa ) felállított és beüzemelt egy Teltomat V-2/S tipusú 80/tonna gyártási kapacitással rendelkező hengereltaszfalt gyártó gépet, majd 1980-ban egy új WIBAU TKS-35 tipusú 30 tonna/óra gyártási kapacitással rendelkező öntöttaszfalt gyártó gépet. Ezek voltak a mieink...

1991-től megjelentek az útépítő magánvállalkozások, minek következtében az útépítés, és ezáltal az aszfaltgyártás jelentősen lecsökkent. Az évek alatt nem sikerült feljebb jutni sem minőségben, sem mennyiségben mely elhozta a végleges döntést: az üzem megszűnik... Azokra az emberekre emlékezik ez a lap, akik 2007 év végéig itt, ezen a helyen kiszolgálták a Főváros aszfalt-igényeit, és sokszor nehéz körülmények között, de gyártották az aszfaltot...