"A század elején a gépkocsiforgalom erőteljes növekedése szükségessé tette,
az addig használatos vizes makadám és kőburkolatok fejlesztését, cseréjét,
simább, pormentesebb és időállóbb burkolatra a főváros területén..."
1909-ben ezen célok megvalósítása érdekében a Székesfőváros előljárósága létrehozta
a Székesfővárosi és Bitumenező telepet, melynek első székhelye az
Aréna úton volt. Az útépítési tevékenység fokozása miatt 1926-ban új,
korszerűbb szervezet jött létre a X. kerület Bihari út 4. alatt. Itt mármegvalósult
az akkor korszerű, nagyüzemi színtű öntöttaszfalt gyártás: 3-5 tonnás kazánokban,
valamint egy ALFELDER tipusú hengereltaszfalt gyártó gépben. Ekkor indult
meg az útburkolatok útépítése pormentes burkolatokra.
1934-től Székesfővárosi Útügyi intézet, majd 1949-től Fővárosi
Úépítő Vállalat-ként 8000 tonna aszfaltot gyártott ez
a keverő telep. 1962-ben Fővárosi Út-Vasút építő Vállalatként
villamospálya építési feladatokkal bővült a tevékenység.
A légszennyezettségi problémák miatt ekkor Csepel Szabadkikötő
területére kellett kihelyezni a hengereltaszfalt gyártást.
1968-tól Fővárosi Út-és Közműépítő Vállatként újjáalakultak a
meglévő telepek.
1970-től komoly színtű változás
történt az aszfalt gyártásban: WIBAU tipusú 30 tonna/óra teljesítményű
öntöttaszfalt gyártó gép került átadásra. Ekkor már
az un. masztikátor sorok fokozatosan lebontásra kerültek.
1978-ban a Fővárosi Köztisztasági Hivatal, és a Fővárosi Út-és Közműépítő
Vállalat egyesítéséből alakult meg a mai Közterület-Fenntartó Vállalat.
Az új szervezet mégnagyobb igényekkel jelentkezett az aszfaltgyártás során
ezért 1977-ben a XVIII. kerületben a Lőrinci úton (ma Ipacsfa )
felállított és beüzemelt egy Teltomat V-2/S tipusú 80/tonna gyártási kapacitással
rendelkező hengereltaszfalt gyártó gépet, majd 1980-ban egy új
WIBAU TKS-35 tipusú 30 tonna/óra
gyártási kapacitással rendelkező öntöttaszfalt gyártó gépet. Ezek voltak a mieink...
1991-től megjelentek
az útépítő magánvállalkozások, minek következtében az útépítés,
és ezáltal az aszfaltgyártás jelentősen lecsökkent.
Az évek alatt nem sikerült feljebb jutni sem minőségben, sem mennyiségben
mely elhozta a végleges döntést: az üzem megszűnik...
Azokra az emberekre emlékezik ez a lap, akik 2007 év végéig
itt, ezen a helyen kiszolgálták a Főváros aszfalt-igényeit, és sokszor nehéz
körülmények között, de gyártották az aszfaltot...